پایگاه نگارش پروپوزال و پایان نامه و ترجمه تخصصی علوم پزشکی

تحویل سفارشات

نگارش پروپوزال پزشکی

نگارش پروپوزال

از هزینه پروژه خود مطلع شوید
برآورد هزینه

نگارش پایان نامه پزشکی

نگارش پایان نامه

از هزینه پروژه خود مطلع شوید
برآورد هزینه

ترجمه متون پزشکی

ترجمه متون پزشکی

از هزینه پروژه خود مطلع شوید
برآورد هزینه
نگارش پایان نامه پزشکی
نگارش پایان نامه پزشکی به صورت حرفه ای با کمترین هزینه، هر گونه ویراش بعدی به صورت رایگان انجام میشود
کلیک کنید
ترجمه متون پزشکی
تایپ و ترجمه مقالات، متون و کتاب های پزشکی را با ما تجربه کنید
کلیک کنید

نور موبایل و کامپیوتر طول عمر را کم می کند!

با استفاده روز افزون از وسایل الکترونیکی مثل موبایل و کامپیوتر نگرانی ها راجع به اثرات مضر این دستگاه ها بر انسان رو به افزایش است. در این مطلب به مطالعه ی جدیدی که در آمریکا انجام گرفته می پردازیم. متوجه می شویم که نور گوشی چه تاثیری بر طول عمر انسان دارد.

تحقیقات جدید در دانشگاه ایالتی اورگان نشان می دهد که طول موجهای آبی تولید شده توسط دیودهای ساطع کننده نور به سلولهای مغز و همچنین شبکیه آسیب می رسانند.

این مطالعه  که در ژورنال پیری و مکانیسم های بیماری منتشر شده است بر روی یک ارگانیسم پرکاربرد به نام Drosophila melanogaster انجام گرفته است. ما این ارگانیسم را به نام مگس سرکه میشناسیم  که به علت وجود تشابه مکانیسم های سلولی و تکاملی آن با دیگر حیوانات و انسان، برای تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد.

Giebultowicz ، محقق دانشکده علوم OSU که به مطالعه ساعتهای بیولوژیکی می پردازد، رهبری اجرای این مطالعه را بر عهده داشت. محققین به بررسی اثر نور آبی به مدت 12 ساعت در روز، بر روی این مگس ها پرداختند. طیف نور آبی مشابه نوری است که از دستگاه های الکترونیکی پرکاربرد مثل کامپیوتر و تلفن های همراه ساطع می شود. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که قرار گیری طولانی مدت در معرض این طول موج، باعث تسریع روند پیری می شود.

مگس ها که در معرض چرخه های روزانه 12 ساعت در نور و 12 ساعت در تاریکی قرار داشتند ، طول عمر کمتری نسبت به مگس هایی که در تاریکی کل نگهداری می شوند یا آنهایی که در معرض نور با فیلتر طول موج آبی نگهداری می شوند ، داشتند. مگس هایی که در معرض نور آبی بودند، دچار آسیب شبکیه و نورون های مغزی شده و اختلال حرکتی از خود نشان دادند. توانایی بالارفتن از روی سطح در آنها کاهش پیدا کرده بود.

همچنین بخوانید: رویکرد به آنمی (کم خونی)

برخی از مگس ها به علت جهش های ژنتیکی ، فاقد چشم بودند. با این حال، این مگس ها هم اختلالات حرکتی و آسیب نورونی را نشان می دادند. پس می توان نتیجه گرفت که آسیب ناشی از این طیف نور حتما احتیاجی به وجود چشم و قدرت بینایی نداشته و می تواند به صورت مستقیم به نورون ها آسیب برساند.

گیبولتویچ ، استاد زیست شناسی در این باره گفت: “این واقعیت که نور باعث تسریع پیری در مگس ها می شد ، در ابتدا برای ما بسیار تعجب آور بود.ما بیان برخی از ژن ها در مگس های قدیمی را ارزیابی کردیم و دریافتیم که اگر مگس ها در نور نگه داشته شوند ، ژن های محافظتی در پاسخ به استرس را نشان می دهند. فرضیه ما این بود که نور، تنظیم کننده این ژن ها است. سپس از خود پرسیدیم چه چیزی در نور، برای مگس ها مضر است؟ به همین دلیل به طیف نور توجه کردیم. در نتیجه متوجه شدیم که نور بدون طیف آبی، طول عمر مگس ها را کم می کند، اما طیف نور آبی به تنهایی، اثر چشمگیری بر طول عمر مگس ها دارد.”

اثر نورهای آبی بر روی خواب و ریتم شبانه روزی افراد قبلا ثابت شده است. اما به دلیل اینکه هنوز زمان زیادی از شروع استفاده همه گیر انسان، از وسایلی مثل کامپیوتر و موبایل نمی گذرد، اثر این طیف نور بر روی طول عمر انسان هنوز مشخص نیست.

برای احتیاط بیشتر و با توجه به اثر طیف نور آبی بر روی مگس ها، بهتر است تا از استفاده بیش از اندازه از این وسایل الکترونیکی اجتناب کنیم.

جهت مشاهده متن اصلی مقاله اینجا را کلید کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *